SU OKURYAZARLARI KAÇIŞ OYUNU

SU OKURYAZARLARI KAÇIŞ OYUNU

Kurumumuz İngilizce proje grubu öğrencileri Gülce DEMİRYOL, Özden ÖZGÜR, Zeynep IŞIK ve danışman öğretmenleri Güneş TUNCEL tarafından öğrencilerimizde “Su Okuryazarlığı” bilincinin gelişmesi ve tatlı su kaynaklarının verimli kullanılması konusunda farkındalık kazandırmak amacıyla bir kaçış oyunu tasarlandı. Etkinliğimiz kurumumuzda eğitim gören 5, 6 ve 7. sınıf öğrencilerinden oluşan 35 kişilik bir grubun katılımıyla gerçekleştirildi.

27.04.2024 155

Kurumumuz İngilizce proje grubu öğrencileri Gülce DEMİRYOL, Özden ÖZGÜR, Zeynep IŞIK ve danışman öğretmenleri Güneş TUNCEL tarafından öğrencilerimizde “Su Okuryazarlığı” bilincinin gelişmesi ve tatlı su kaynaklarının verimli kullanılması konusunda farkındalık kazandırmak amacıyla bir kaçış oyunu tasarlandı. Etkinliğimiz kurumumuzda eğitim gören 5, 6 ve 7. sınıf öğrencilerinden oluşan 35 kişilik bir grubun katılımıyla gerçekleştirildi.

 

Su yaşamımızın temel ihtiyaçlarından biridir. Ülkemiz tatlı su kaynakları düşünüldüğünde su stresi yaşayan bir ülkedir. Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü (FAO) verilerine göre 2025 yılı itibariyle su stresi yaşayan ülkelerin oranının %34’e, su kıtlığı yaşayan ülkelerin oranının ise %15'e ulaşacağı düşünülmektedir. Aynı zamanda 2050 yılında 9,4 milyara ulaşması beklenen dünya nüfusunun %40'ının su sıkıntısı çekeceği öngörülmektedir. Bu yüzden hem ülkemizde hem de dünya çapında tatlı su kaynaklarının verimli bir şekilde kullanılmasının ve geleceğimizin teminatı olan öğrencilerimizin bu konuda farkındalık kazanmasının önemi her geçen gün daha da fazla artmaktadır.

 

Suyu verimli kullanabilmek günümüzde giderek daha önemli hale gelen bir konudur. Suyun sınırlı bir kaynak olması ve artan nüfus ile birlikte su talebinin de artması, suyun etkin ve sürdürülebilir bir şekilde kullanılmasını gerektirmektedir. Verimli su kullanımı, hem bireysel hem de kurumsal düzeyde çeşitli önlemleri içerir. Bireyler, günlük hayatta suyunu akıllıca kullanarak suyu israf etmemeye ve tasarruflu olmaya özen göstermelidirler. Toplumlar, suyun sürdürülebilir kullanımını teşvik etmek için bilinçlendirme çalışmaları yapmalı ve suyun tasarruflu kullanımı için politikalar geliştirmelidir. Ancak bu şekilde, su kaynaklarının gelecek nesillere sağlıklı bir şekilde aktarılması ve su krizlerinin önlenmesi mümkün olabilir.

 

Eğitimde oyunlaştırma yönteminin etkisinin büyük olduğu günümüzde, bu yöntemin öğrencilerimizin su okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesinde de etkili olabileceğini düşündük. Bu amaçla yaklaşık 4 ay süren hazırlıklarla çalışmamızı tamamladık. Önce oyunumuzun içeriğini hazırladık. 5 istasyondan oluşan kaçış oyunun her bir istasyonunda su okuryazarlığıyla ilgili şifreli cümleler bulunmaktaydı. Bu cümleleri İngilizce, Türkçe, sosyal bilgiler ve bilişim gibi farklı derslerden oluşan içerikler kullanarak şifreli hale getirdik. Daha sonra katılımcıların şifreleri not edeceği etkinlik kağıdını oluşturduk. İstasyonların okulumuzun hangi katına ve nereye yerleştirileceğini belirleyip kat planlarını çizdik. Oyun günü şifrelerin bulunduğu posterleri ve panoları planladığımız yerlere koyarak oyunu hazır hale getirdik.

 

Oyunumuzun amacı istasyonlarda bulunan ipuçlarını toplayarak etkinlik kağıdını tam ve doğru şekilde doldurmaktı. Öğrencilerimiz her istasyonda bulunan ipucunu çözerek suyu verimli kullanma ile ilgili şifreli cümlelere ulaştılar ve etkinlik kağıdına not ettiler. Her istasyonda öğrencilerimizin çeşitli derslere dair yetkinliklerini kullanarak gizli ipuçlarını çözmeleri gerekmekteydi. Böylece hem su tüketimi konusunda önemli bilgiler öğrenmiş, hem de hareket halinde oynadıkları eğlenceli bir oyun sayesinde keyifli zaman geçirmiş oldular. Bazı öğrencilerimiz oyunu bireysel olarak oynamak istediler, bazıları ise kendi takımlarını oluşturarak işbirliği içerisinde şifreleri çözdüler. Bu da ekip çalışması becerilerini kuvvetlendirmelerini sağladı.

 

Oyunumuzu oynamaya başlamadan önce katılımcılara çeşitli sunumlar da yaptık.

  •  İlk sunumda su tüketimi ile ilgili genel bilgilerden, dünya genelindeki tatlı su kaynaklarından ve bu kaynakları bilinçli kullanmanın yollarından bahsettik.
  • ·     İkinci sunumda öğrencilerimizle interaktif bir tahmin oyunu oynadık. Çeşitli gıda ve tekstil ürünlerinin üretiminde harcanan su miktarlarından örnekler verdik ve onların da bu miktarları tahmin etmelerini istedik. Örneğin bir hamburgerin üretiminde harcanan 2400 litre su ve bir kot pantolonun üretiminde harcanan yaklaşık 10000 litre su gibi örnekler vererek günlük hayatta tükettikleri gıda ürünlerinin ve kullandıkları tekstil ürünlerinin yapımında ne kadar çok su harcandığını görmelerini ve böylece aşırı tüketime ve israfa yola açacak davranışlardan kaçınmalarını sağladık.
  •        Üçüncü sunumda ise yine proje ekibimiz tarafından hazırlanan bir Kahoot oyunu ile katılımcılarımızın su tüketimi konusundaki bilinçlerini artırmaya çalıştık. Hep beraber oynadığımız bu oyunda su okuryazarlığı konusunda önemli bilgiler içeren sorulara cevap vermeye çalıştık. 
  •      Son olarak doğrudan tükettiğimiz suyun yanı sıra dolaylı yoldan da tatlı su kaynaklarının harcanmasına neden olduğumuz gerçeğinden yola çıkarak öğrencilerin su ayak izlerini hesaplamalarını sağladık.

 

Sunumlarımızda İngilizce dilini de çok sık kullandık, dolayısıyla öğrencilerimizin yabancı dil becerilerini geliştirmelerine de katkı sağladığımızı düşünüyoruz.

Çalışmamız sayesinde öğrencilerimizin günlük hayattaki su tüketimlerinin farkına varmalarını ve bu miktarı azaltmalarını sağlamaya çalıştık. 

Projemizin Hedefleri:

  •        Öğrencilerin suyu bilinçli kullanmaları konusunda farkındalık kazanmalarını ve böylece su okuryazarlık becerilerini geliştirmelerini sağlamak
  •        Gıda ve tekstil sektöründe harcanan yüksek düzeydeki su miktarları konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlayarak aşırı tüketimin ve israfın önüne geçmek.
  •        Kendi su ayak izlerini hesaplamalarını sağlayarak günlük hayattaki su tüketimlerinin farkına varmalarını sağlamak.
  •        Su tüketimi konusunda bilinçlenerek iklim değişikliğine de bireysel olarak öğrencilerimizin sağlayabilecekleri katkıyı fark etmelerini sağlamak.
  •        Takım veya bireysel olarak oynayabilecekleri bir kaçış oyunu ile öğrencilerimiz için keyifli bir öğrenme ortamı oluşturmak.

Sonuç ve Değerlendirme:

 Çalışmamızın başında öğrencilerimizden konuya dair hazır bulunuşluk düzeylerini ölçmek için bir ön test doldurmalarını rica ettik. Aldığımız cevaplarda su okuryazarlığının ne olduğunu bilmediklerini; günlük hayatta sıklıkla kullandığımız ürünler için harcanan yüksek su miktarları hakkında bilgi sahibi olmadıklarını, suyu daha bilinçli kullanabilmek için yapabilecekleri şeyler hakkında kendilerini yeterli görmediklerini tespit ettik. Etkinliğin sonunda doldurdukları son testlerde ise su okuryazarlığı becerilerinin anlamlı şekilde geliştiğini gördük. Katılımcılar aynı zamanda eğlenceli vakit geçirdiklerini ve arkadaşlarıyla işbirliği yapmanın kendilerini mutlu ettiğini belirttiler. 

 

 

 

 

 

  

27-04-202427-04-202427-04-202427-04-202427-04-202427-04-202427-04-202427-04-202427-04-202427-04-202427-04-2024