ÇORLU BİLSEM'DE EKOKÜLTÜR ATÖLYESİ
PROJENİN ADI: EKOKÜLTÜR ATÖLYESİ
Ekokültür, ekoloji ve kültür arasındaki etkileşimleri inceleyen bir disiplindir. Ekokültür, sürdürülebilirlik, çevresel koruma, yerel bilgi ve kültürel çeşitlilik gibi konulara odaklanarak doğa ile insan kültürü arasındaki dengeyi ve uyumu ele alır.
Projemizde Türkçe Öğretmenimiz Şebnem GÜRLER ve Sosyal Bilgiler Öğretmenimiz Masum TEKİN; Türk Gölge Oyunu içerisinde eski bir tarihe sahip olan, UNESCO kültür mirası listesinde yer alan kukla sanatından hareketle, yaratıcılığı ve üretim bilincini destekleyen, sürdürülebilir kaynaklı malzemelerle “Ekokültür Atölyesi”ni hayata geçirdiler.
PROJENİN AMAÇLARI
Kültürel Amaçlar: Türk Gölge Oyunu'nun tarihini, kültürünü ve UNESCO kültür mirası listesindeki önemini öğrencilere tanıtmak. Unutulmaya yüz tutmuş oyuncaklarla ilgili kültürel bir farkındalık oluşturarak, bu oyuncakların önemini vurgulamak. Drama etkinlikleri aracılığıyla öğrencilerin kültürel mirası içselleştirmelerini sağlamak. Proje, Türk Gölge Oyunu ve kukla sanatını ekolojik bir bakış açısıyla yeniden yorumlayarak toplum genelinde de destek ve ilgi çekmeyi hedefler. Kültürel mirası tanıtma ve koruma çabalarıyla birlikte proje; öğrencilerin kendi kültürlerinden ilham alarak özgüven duygusunu geliştirmeyi ve farklı kültürleri anlamalarını sağlar.
Ekolojik Amaçlar:
Sürdürülebilir Malzemelerin Kullanımı: Öğrencilere doğal ve geri dönüştürülebilir malzemelerle kukla yapma becerisi kazandırmak, sürdürülebilirlik ilkesini vurgular. Bu, doğal kaynakların daha etkili ve sürdürülebilir bir şekilde kullanılmasına katkı sağlar. Sürdürülebilir malzemelerle kukla yapımı, öğrencilerin yaratıcılığını da teşvik eder. Öğrenciler, kendi oyuncaklarını tasarlama ve üretme sürecinde düşünme becerilerini geliştirirler.
Plastik Kirliliği ve Tek Tip Oyuncaklara Karşı Farkındalık: Kukla yapımı sürecinde öğrencilere dijital oyunların, tek tip oyuncakların ve plastik kirliliğine yol açan oyuncakların olumsuz etkileri konusunda farkındalık kazandırılır. Bu, öğrencilerin çevresel sorunlara karşı duyarlılık geliştirmelerine yardımcı olur. Atölye Deneyimi ve Beceri Kazanımı: Ekokültür Atölyesi, öğrencilere doğal ve geri dönüştürülebilir malzemelerle çalışma pratiği kazandırır. Bu deneyim, öğrencilere sürdürülebilir üretim ve tüketim alışkanlıkları konusunda bilgi sahibi olmalarına katkıda bulunur. Ayrıca çevresel farkındalığı artırmaya ve sürdürülebilir alışkanlıkları benimsemeye teşvik eder.
YÖNTEM
Adım 1: Malzeme Seçimi ve Hazırlığı Öğrenciler, ahşap atölyesinde atık durumunda bulunan geri dönüştürülebilir, doğal ve çevreyle uyumlu ahşap malzemeleri öğretmenleri rehberliğinde toplar ve düzenler.
Adım 2: Tasarım ve Planlama Öğrenciler, kuklalarını tasarlarken minimalist bir yaklaşımla, sade ve işlevsel tasarımlar planlar. Kukla karakterleri ve tasarımları doğa temelli bir tema üzerine odaklanır.
Adım 3: Kukla Yapımı Öğrenciler, öğretmenleri rehberliğinde, kuklanın temel yapısını oluşturan, geri dönüştürülmüş malzemelerle kuklanın iskeletini hazırlar. Kuklaları süslemek için doğal malzemeler ( kumaş parçaları ve ipler, toksik olmayan boya kalemleri ) kullanılır. Doğal ve geri dönüştürülebilir malzemelerle detaylar eklenerek kuklanın karakteri belirlenir.
Adım 4: Farkındalık ve Eğitim Öğrencilere, kullanılan malzemelerin çevresel etkileri hakkında bilgi verilir. Kukla yapımı sırasında çevre dostu malzemelerin ve sürdürülebilir tasarımın önemini vurgulayan konuşmalar veya sunumlar düzenlenir. Adım 5: Sergi ve Drama Etkinliği Tasarımlar tamamlandıktan sonra öğrencilerin eserlerini sergilemeleri sağlanır. Kukla karakterleri kullanılarak drama etkinliği düzenlenir. Öğrencilerin kuklalarıyla hikayeler anlatmaları sağlanı